تبلیغات
برترین وبلاگ آموزش برنامه نویسی - جلسه پنجم-آموزش سی شارپ
 
برترین وبلاگ آموزش برنامه نویسی
درباره وبلاگ


این وبلاگ با هدف بالا بردن سطح برنامه نویسی دانشجویان و کسانی که می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند تهیه شده است و سعی خواهد شد تا به بهترین شکل ممکن به کار خود ادامه دهد.امیدوارم بتوانم شما را راهنمایی کنم.

مدیر وبلاگ : محمدرضا اسماعیلی
موضوعات
نظرسنجی
سطح تدریس در این وبلاگ چگونه است؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
سلام...احوال شما...خوبید....این جلسه میخوام تعریف متغیر..مقدار ادن به متغیر...تعریف ثوابن...و عملگر ها رو توضیح بدم...
مثل اینکه تمرین هایی که تو جلسه سوم دادم یه کم نامفهوم بوده...این جلسه همه چیز رو مو به مو وضیح خواهم داد تا براتون قابل فهم بشه...
خیلی خوب....شروع می کنیم:
شروع جلسه پنجم:

تعریف متغیر:

جلسه قبل راجع به قوانین نام گذاری متغیر ها توضیح دادیم...امروز راجع به تعریف متغیر تو توضیح میدم..:
متغیر ها محل ذخیره داده ها هیتند و چون داده ها دارای نوع اند پس متغیر ها هم دارای نوع خواهند بود...متغیر هایی که نوع ندارند در سی شارپ شناخته شده نیستند...نوع متغیر مواردی را که کتغیر می تواند بپذیرد مشخص می کند...(مثلا اگر نوع متغیر رو int در نظر بگیرید نمیتونید مقدار 52000000 رو درش ذخیره کنید)
برای تعریف متغیر به صورت زیر عمل میشه:
;نام متغیر    نوع داده     سطح دسترسی(از چپ به راست بخونید)

نام متغیر که میتونه طبق قوانین نام گذاری متغیر ها نام گذاری بشه.
نوع داده میتونه int یا single  یا هر نوع دیگه ای باشه.
سطح دستزسی میتونه public یا private باشه..بعدا راجع به این کلمات توضیح خواهم داد..فقط این نکته رو بدونید اگه از یادتون بره سطح دسترسی رو بنویسید private در نظر گرفته میشه...مثال زیر چند نمونه از تعاریف متغیر رو نشون میده:
;int x,y
;single k13
;char ch1,ch4
;string s
;uint p

مقدار دادن به متغیر ها:

برای مقدار دادن به متغیر ها از سه روش میتوان استفاده کرد:
1-هنگام تعریف متغیر:
در این روش پس ار تعریف متغیر یه مقداری رو توش قرار میدیم..مثلا
;int x,y=20
این دستور دو متغیر به نا های  x و y تعریف میکنه و مقدار y رو برابر 20 قرار میده...اگه توی خط بعد یه دستور بنویسید که مثلا  y رو چاپ کن عدد 20 رو چاپ میکنه...
2-پس از تعریف متغیر و با دستور انتساب(=)
در این روش متغیر رو تعریف میکنیم ولی یه جای دیگه بهش مقدار میدیم...مثال زیر رو ببینید:
;int x,m,y
;y=20
;m=y
;x=3+142
این دستورات سه متغیر رو تعریف کرده و مقادیر 20 و 145 رو توی اونها قرار میده..مقدار  m رو برابر مقدار  y قرار میده..

3-با استفاده از واژه new میتوان متغیر هایی را با مقدار پیش فزض تعریف کرد...
اگر متغیر از نوع int باشد مقدار پیش فرض آن 0 خواهد بود...مثلا دستور زیر را ببینید...
;()int w=new int
دستور رو به رو متغیری از نوع int تعریف کرده و مقدار اون رو برابر 0 قرار میده...
بقیه شرایط به صورت زیر رخواهد بود:
اگر متغیر از نوع char باشه برابر کاراکتر خالی قرار میگیره(' ')همونطور که میبینید بین دو علامت تک کوتیشن هیچی نیست این یعنی خالی..
اگر نوع متغیر برابر bool باشه مقدار اولیه اون برابر false قرار میگیره(فعلا همین رو بدونید بسه)
اگر متغیر از نوع single باشه برابر 0.0 قرار میگیره...

تعریف ثوابت:

ثوابت متغیر هایی هستند که در برنامه مثل سایر متغیر ها تعریف میشوند ولی اصلا قابل تغییر نیستند...مثلا اگه شما یه ثابت تعریف کردید و مقدار اون رو برابر 12 قرار دادید دیگه نمیونید وسط برنامه مقدارش رو تغییر بدید
برای تعریف ثابت دو نوع روش وجود داره:
1-استفاده از دستور define#
مثال رو به رو رو ببینید:
define m 100
define pi 3.14
(define پشتش علامت # داره)
2-استفاده از دستور const
;const int x=100
;const bool flag=false
خیلی خوب یه ذره استراحت کنید بریم سراغ ادامه درس....






فعلا این جلسه تا همین جا کافیه...بزارید راجع به شمارنده و دستور (a=a+4) یه بار دیگه به زبون ساده توضیخ بدم:
شمارنده در واقع یه متغیر از نوع  int هستش که قراره یه مقداری بهش تند تند اضافه شه و با هر بار اضافه شده اون مقدار یه سری عملیات انجام بگیره...
مثال زیر رو با دقت ببینید:
الگوریتمی که یه عدد رو میگیره و 7 بار عدد چهار رو بهش اضافه میکنه .
مثلا اگه عدد ورودی 2 باشه و ما عدد 2 رو تو متغیری به نام k ذخیره میکنیم.... به این صورت عمل میشه:
تو مرحله اول اگه به 2... 4 تا اضافه کنیم میشه 6...بعد میایم مقدار 6 رو توی 2 قرار میدیم...یعنی 2 تبدیل میشه به 6....
2+4=2
6+4=6
10+4=10
شکل زیر رو ببینید:


یعنی دیگه راه نداره از این واضح تر بگم....
حالا 7 بار این مرجله باید اجرا شه....اگه از شمارنده استفاده نکنیم الگوریتم به شکل زیر میشه:
1-شروع
2-عدد  k را از ورودی بگیر.
3-مقدار  k را با عدد 4 جمع کن و نتیجه را در  k قرار بده.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-k را چاپ کن.
11-تمام.
حالا اگه من میگفتم الگوریتمی بنویسید که عدد یرو از ورودی بگیره و 1500 بار عدد 9 رو بهش اضافه کنه میخواستید 1504 خط الگوریتم بنویسید...
اینجا میایم از شمارنده استفاده میکنیم...یعنی یه متغیر تعریف میکنیم...
فرض کنید ما به متغیر از نوع int تعریف کنیم و مقدار اون رو برابر 0 قرار بدیم...اون وقت اگه  بهش عدد 1 رو بهش 7 بار اضافه کنیم...اگه مقدار متغیری که تعریف کریدم برابر 7 بشه یعنی ما 7 مرحله کار انجام دادبم(7 بار عدد 1 رو بهش اضافه کریم)
بیای الگوریتم سوال بالا رو یه بار با استفاده از شمارنده بنویسیم:
1-شروع
2-متغیری به نام i تعریف کن و مقدار اون رو برابر 0 قرار بده.
3-عدد k رو از ورودی بخون.
4-   k= k+4       
5-i=i+1(یعنی عدد مقدار متغیر i رو 1 واحد افزایش بده)
6-اگر i=7  برو به مرحله 7 وگرنه برو به مرحله 4
7-k رو چاپ کن.
8-پایان.
مرحله 6 رودقت کنید...چرا گفتم اگر i=7 برو به مرحله بعد...چون اگه متغیر i مقدارش برابر 7 باشه اون وقت ما میفهمیم که 7 بار برگشته و عدد 4 رو به ورودی ما اضافه کرده و دیگه نباید اضافه کنه...شمارنده تعدادمراحلی که یه دستور باید انجام بشه رو برای ما میشماره.....
همین مثال با یه طرز استفاده دیگه از شمارنده:

1-شروع
2-متغیری به نام i تعریف کن و مقدار اون رو برابر 1 قرار بده.
3-عدد k رو از ورودی بخون.
4-    k= k+4 
5-i=i*3(یعنی عدد مقدار متغیر i رو در عدد 3 ضرب کن)
6-اگر i=21  برو به مرحله 7 وگرنه برو به مرحله 4
7-k رو چاپ کن.
8-پایان.
چرا نگفتم i رو برابر 0 قرار بده...چون هر عددی ضربدر 0 میشه 0 و اون وقت   i   عمرا بتونه بشه 21 و یه حلقه بینهایت تشکیل میشه....یعنی برنامه اونقدر عدد 4 رو به ورودی ما اضافه میکنه تا جونش دربیاد......
تو این الگوریتم اگه ما 7 بار i  رو در عدد 3 ضرب کنیم میشه 21..
تو مثال قبلش اگه ما 7 بار عدد عدد 1 رو به i اضافه کنیم میشه 7.
یعنی تو هر دوحالت 7 مرحله کار انجام میشه...
امیدوارم مفهوم شمارنده رو فهمیده باشد....




نوع مطلب : سی شارپ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
بیست و ششم مهر 92
محمدرضا اسماعیلی
هجدهم شهریور 96 05:10 ب.ظ
What's up everybody, here every one is sharing these kinds of know-how, thus it's fastidious
to read this webpage, and I used to go to see this blog all
the time.
سیزدهم مرداد 96 12:15 ب.ظ
Hey there just wanted to give you a brief heads up and
let you know a few of the images aren't loading correctly.
I'm not sure why but I think its a linking issue.
I've tried it in two different web browsers and both show the
same outcome.
چهارم اردیبهشت 96 10:52 ب.ظ
I just couldn't leave your website prior to suggesting that I extremely loved the usual information an individual supply in your guests?
Is going to be again steadily in order to investigate cross-check new posts
نهم آبان 92 06:12 ب.ظ
بچه که بود تیله ای از جیب خدا برداشته بود و با آن بازی می کرد و خوشبخت بود.
بزرگ که شد تیله کوچکش را گم کرد...
حالا با تیله زمین بازی می کند،
اما دیگر خوشبخت نیست.


1jomle.com



محمدرضا اسماعیلی
بیست و نهم مهر 92 09:14 ب.ظ
نمیخای جلسه ی شیشم بذاری؟
اگخ دستت خوبه بذار اگه نع
که خبرم کن صبر پیشه کنم
محمدرضا اسماعیلیامشب ساعت 21
بیست و ششم مهر 92 11:49 ب.ظ
الان نیگا کردم2575نفر بوده
کمه؟
میدونم
واااااااااااااااااااااای راس میگی؟
اگه بتونم خوب یاد بگیرم ....
وای پس باید بیشتر تلاش کنم
تو باییییییییید کمکم کنی
فهمیدی؟
باید
راستی من بعدا یادم میدی چطوری برای وبلاگم بنر تبلیغاتی بزنم؟
از اینایی که براش کد مینویسن بعد کدشو میدن به بقیه که بذارن تو وبشون
محمدرضا اسماعیلیبله...تو بخش آموزش نرم افزار های کاربردی از ساخت بنر تا انیمیشن سازی و ساخت بازی دو بعدی رو هم یاد میدم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر